Pierwszy w Powiecie Milickim Certyfikat o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji - Polskich Ram Kwalifikacji 4 na podstawie obwieszczenia Ministra Sportu uzyskany !
Historia zatoczyła koło , a tenis stołowy w Powiecie Milickim z pewnością kojarzony jest z nazwiskiem Gendera . Zaczęło się w latach 80 tych , kiedy TATO zapisał mnie na zajęcia tenisa stołowego. Po drodze były medale Mistrzostw Polski Wojska Polskiego i Mistrzostw Polski Pracowników Poczty Polskiej , występy na II ligowych parkietach. Odznaczenia za zasługi dla Polski Związek Tenisa Stołowego i najwyższe odznaczenie za wkład i rozwój sportowy na Dolnym Śląsku od Dolnośląskiej Federacji Sportu . Po latach pojawiły się medale Sonii z Międzynarodowych Turniejów , , , , Mistrzostw Polski i Grand Prix naszego kraju . Moje sukcesy, dowody , wieloetnia praca trenerska z dziećmi i młodzieżą sprawiły, że przyszedł czas na podsumowanie i ocenę przez kompetentne do tego osoby, co przez lata udało mi się wypracować. W wieku 50 lat przyszedł moment na egzamin życia i potwierdzenie kwalifikacji oraz wiedzy stosownymi dokumentami . W ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, po ponad kilku miesięcznym okresie walidacji uzyskałem jako pierwszy w powiecie, Certyfikat - Polskie Ramy Kwalifikacji na poziomie 4 w zakresie „Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym, Trener tenisa stołowego - poziom I” . To nie koniec , bo już dzisiaj mogę się pochwalić pierwszymi szkoleniami z zakresu PRK 5 - szkoła trenerów . Ostateczna lista 12 osób, które przez 1,5 roku będą brały w cyklicznych spotkaniach edukacyjnych poznamy w krótce. Nie ukrywam, że będzie to kolejne wyróżnienie i ogromny skok w podniesieniu kwalifikacji trenerskich. Zajęcia będą prowadzone przez jednego z największych autorytetów w Polsce , Europie, a nie wykluczone, że na świecie Pana Jerzy Grycan . Dziękuję Jurek za mobilizację i " kopa" do rozpoczęcia przeze mnie jak się dziś okazało skuteczniej walidacji. Dziękuję Pani Marta Adamczak koordynatorowi programu Pingpongowe Marzenia z Eneą za włączenie mojej osoby do programu . A także wielokrotne wsparcie moich poczynań .
Co to jest Polska Rama Kwalifikacji (PRK)? To układ odniesienia dla kwalifikacji nadawanych w Polsce. Pozwala na odniesienie Polskich Kwalifikacji do poziomów Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK) i poprzez ERK do poziomów kwalifikacji w poszczególnych państwach UE.
Ogólny arkusz walidacji składał się z przedstawienia dowodów pracy trenerskiej do systemu Polskiego Związku Tenisa Stołowego (w moim przypadku to ponad 40 lat - pierw jako zawodnik, aktualnie jako trener). Po poddaniu się dobrowolnej ocenie , dowody trafiały do dwóch niezależnych walidatorów, którzy sprawdzali moje kompetencje, warsztat trenerski oraz sposób i metody, którymi się posługuję na co dzień.
Co w głównej mierze analizowano:
Demonstracje 36 technik, zarówno stylem piórkowym (azjatyckim) jak i europejskim. Blisko 50 minutowy film , który musiałem nakręcić w oparciu o trzy perspektywy - zaliczone
Nagranie Mikrotreningu technicznego ponad 20 minut "Lekcja po Mistrzowsku" , w której udział wzięła Anastazja Kalat - zaliczone
Nagranie Mikrotreningu taktycznnego ponad 20 minut " Lekcja po Mistrzowsku, w której udział wzięła Ewa Kierońska - zaliczone
Nagranie treningu narzucania wieloma piłkami - zaliczone
Zaprezentowanie dziennika trenera, który musi być prowadzony według zaleceń z zachowaniem wszystkich procedur - zaliczone
Zaprezentować w postaci filmów nowe technologie, które wykorzystujemy do nauki gry w tenisa stołowego - zaliczone
Napisać charakterystykę zawodnika, w tym przypadku wybór padł na Anastazję Kalat - zaliczone
Przedstawić i opisać events . W moim przypadku zbiór filmów i zdjęć - zaliczone
Przedstawić biznesplan - zaliczone
Zaprezentować pisemny opis lekcji (mikrotrening) - zaliczone
Napisać raport podsumowujący zorganizowane spotkanie informacyjne ( spotkanie z rodzicami, sponsorski i zarządem klubu) - zaliczone
Przedstawić dokumenty i uprawnieniami trenerskie - zaliczone
Zaprezentować ulotkę ( liczne ulotki i filmy z organizacji imprez - zaliczone
Przedstawić inne dyplomy i zaświadczenia - zaliczone
Każda z wymienionych pozycji była oceniania w najdrobniejszych szczegółach i składała się z oceny kolejnych składowych danego zagadnienia.
Kolejnym etapem było przygotowanie się do egzaminu teoretycznego i zaliczenie w formie testu , swojej wiedzy i kompetencji. Czego głównie dotyczyło:
Charakterystyka organizacyjno - prawna postawy planowania zajęć i procesu szkolenia.
Omówienie przepisie gry w tenisa stołowego .
Omówić zasady etyki zawodowej trenera tenisa stołowego
Wymienić elementy współzawodnictwa sportowego w Polsce i na świecie.
Wymienić elementy systemu szkolenia w Polsce i na świecie.
Scharakteryzować biologiczne i biomechaniczne podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia. Opisując narządy układu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu.
Opisać ćwiczenia, nazywając ruchy w stawach oraz identyfikując zaangażowanie mięśnia.
Wyjaśnić pojęcie sprawności fizycznej i poszczególnych zdolności motorycznych człowieka.
Wyjaśnić podstawowe zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowooddechowym, posługując się odpowiednimi parametrami (np. zmiany temperatury ciała, tętna, wentylacji minutowej).
Omówić krzywą intensywności zajęć.
Omówić wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, w tym: zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się
Opisać budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka w ontogenezie.
Omówić wymogi fizjologiczne do podejmowania wysiłku fizycznego, wymogi motoryczne oraz dla osób uprawiających tenis stołowy.
Wymienić elementy procesu wypoczynku i odnowy biologicznej.
Scharakteryzować psychospołeczne podstawy planowania zajęć (lekcji) i procesu szkoleniowego w tenisie stołowym omawia rolę procesów poznawczych w rozwoju zawodnika oraz działalności sportowej.
Omówić rolę procesów emocjonalno-motywacyjnych w rozwoju zawodnika.
Omówić tzw. czynnik psychiczny w sporcie oraz znaczenie przygotowania psychicznego w tenisie stołowym.
Scharakteryzować metodyczne podstawy planowania zajęć (lekcji) i procesu szkoleniowego w tenisie stołowym omawia dobór sprzętu do wstępnej nauki gry w tenisa stołowego.
Omówić elementy szkolenia wstępnego w tenisie stołowym.
Omówić elementy lekcji treningowej w tenisie stołowym.
Wyjaśnić zasady planowania i korygowania planu szkoleniowego.
Omówić zasady bezpieczeństwa obowiązujące na zajęciach (lekcjach) treningowych.
Omówić możliwe strategie prowadzenia treningu (w tym pracę z zawodnikami, którzy prezentują postawy tzw. “słomianego ognia”, “kompulsywną“, “hakera” oraz “dążenia do mistrzostwa osobistego”).
Wymienić rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od zawodnika w trakcie realizacji zajęć (lekcji), w tym: samopoczucie w trakcie realizacji zajęć, opinia o zajęciach.
Omówić wybrane sposoby motywowania zawodników do podejmowania stałego wysiłku.
Omówić kwestie formalne związane z uczestniczeniem zawodników w zawodach.
Omówić znaczenie współpracy z rodzicami i opiekunami zawodnika w procesie szkoleniowym.
Omówić zasady organizacji i prowadzenia “szkółki szkolenia wstępnego”.
Omówić zasady organizacji i prowadzenia uczniowskiego klubu sportowego.
Omówić zasady organizacji i prowadzenia klubu sportowego.
Omówić zasady organizacji i prowadzenia klasy sportowej.
Omówić zasady organizacji kursu treningowego.
Ostatni etap, godzinna rozmowa z komisją, która ostatecznie miała podjąć decyzję, czy umiejętności , wiedza i kompetencje są wystarczające do prowadzenia szkolenia wstępnego według założeń PRK 4.
Co odemnie oczekiwano:
Scharakteryzowania biologicznych i biomechanicznych podstaw planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym.
Smówienia wymogów technicznych i taktycznych dyscypliny, m.in. zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnień związanych z dostosowaniem się.
Scharakteryzować metodyczne podstawy planowania zajęć i procesu szkoleniowego w tenisie stołowym.
Omówić możliwe strategie prowadzenia zajęć (m.in. pracę z zawodnikami, którzy prezentują postawy tzw. słomianego ognia, kompulsywną, hakera oraz dążenia do mistrzostwa osobistego).
Omówić znaczenie współpracy z rodzicami i opiekunami zawodnika w procesie szkoleniowym.
Omówić znaczenie współpracy z trenerami tenisa stołowego w kontekście dalszego rozwoju sportowego zawodnika.
Omówić możliwości rozwoju umiejętności trenerskich.
Omówić możliwe ścieżki rozwoju zawodowego w obszarze tenisa stołowego.
Przedstawić plan swojego rozwoju zawodowego w obszarze tenisa stołowego na najbliższe 2 lat.
Omówić kluczowe zasady tworzenia kultury organizacyjnej realizującej szkolenie w obszarze tenisa stołowego.
Scharakteryzować rolę komunikacji międzyludzkiej w budowaniu kultury organizacji realizującej szkolenie.
Promować tenis stołowy jako sport dla wszystkich i na całe życie.
Scharakteryzować przykładowe programy treningu wstępnego tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich.
Nawet blisko 50 - tki warto spełniać marzenia . Dziękuję mojemu świętej pamięci Tacie, który zapalił tą iskrę i miłość do tenisa stołowego . Dziękuję mojej córce Sonii Sonia Gendera , która przez lata była moim motorem napędowym do wszelkich działań. A swoją postawą i grą dawała mi wiele pozytywnych emocji. Jednocześnie gratuluję wyników w nauce i zdobycia upragnionego tytułu . Dziękuję wszystkim dobrym ludziom, którzy stanęli na mojej drodze do sukcesu. Dziękuję Tomasz Pawlak za pomoc w realizacji filmów , które dziś będą służyć jako materiał szkoleniowy dla innych pasjonatów tenisa stołowego . Dziękuję Tym, którzy we mnie wierzyli i wspierali, bo czując tą pozytywną energię wierzyłem, że i tym razem się uda .